Паломницька група Спасо-Преображенського собору відвідала Афон

Милістю Божою з благословення Вселенського Патріарха Варфоломія, Блаженнішого Митрополита Епіфанія та митрополита Переяславського і Вишневського Олександра група паломників Спасо-Преображенського собору побувала на Святій Горі Афон. Очолив групу керівник Паломницького центру “Фавор” протоієрей Андрій Дудченко. Впродовж п’яти днів паломники відвідали 13 монастирів, скит пророка Іллі та румунську каливу св. Георгія. Дуже гостинно паломників приймали в монастирях Пантократор, Ксенофонт, Іверон, Новий Есфігмен.

З благословення ігумена монастиря Ксенофонт архімандрита Алексія отець Андрій співслужив за Божественною літургією у неділю 15 серпня. Літургію очолив отець Лука, іконописець, той, що каліграфічно написав Томос про автокефалію Православної Церкви України.

У монастирі Новий Есфігмен отець Гавриїл звернув увагу паломників на новий розпис храму. На одній з фресок цього монастиря зображено преподобного Антонія Печерського, який тримає в руках сувій з текстом Томосу про автокефалію Православної Церкви України.

Нижче наводимо нотатки про особливості богослужіння у монастирі Ксенофонт у день Винесення древ Хреста Господнього та у неділю, зроблені прот. Андрієм Дудченком.

Служба винесення древ Хреста

Служба була як належить за уставом, славословна, без полієлею.
О 4 ранку в притворі почалася полунощниця. Потім відкрили завісу центральних дверей з нартексу в храм і всі увійшли в храм. Читали 2-псалміє, 6-псалміє, дві кафізми, 50 псалом і співали канон поперемінно на два псалта (співака) – праворуч і ліворуч.
Після Славослів’я винесли хрест з часткою древа Хреста Господнього. Земні поклони не робили. Після утрені занесли назад.
Після часів читали Послідування до Причастя. Скільки встигли. Дзвіночок у вівтарі. У цей час всі в храмі подумки поминають рідних і близьких. Записок у вівтар не подають, за винятком паломників.
Літургія почалася приблизно о 6:30. Служив один священник і один диякон. Майже уся вона була при зачинених царських вратах. Так, на вході з Євангелієм врата відкрили безпосередньо перед виходом, а закрили одразу після входу у вівтар.
Виголос “Яко Свят…” казав повністю священник. Диякон “і на віки віків” не виголошував.
Замість Трисвятого – Хресту Твоєму.
Кадіння було на Апостолі. Прокимен і Алилуя майже непомітні, так швидко і тихенько.
Після Благодарім Господа закрили завісу врат. Врата і завісу зачиняють та відчиняють ззовні вівтаря.
На Тебе оспівуємо (освячення Дарів) всі падають ниць.
Перед причащанням всі цілують ікони: справа, зліва, потім на середині хрестяться, кланяються направо і наліво. А деякі хрестяться і кланяються на всі чотири сторони.
Всі монахи і клірики, без різниці чи в сані, причащалися зі лжиці на амвоні.
Заамвонна молитва на амвоні біля ікони Спасителя.
Після відпусту священник роздає антидор тим, хто не причащалися. Хто причащалися, то брали самі антидор одразу після причащання.
Служба закінчилася о 7:30. На 9:00 назначений параклісіс (молебень), після якого трапеза.
Після трапези лужили водосвятний молебень. Під час читання молитви священник благословляв воду рукою, занурюючи пальці. Потім – Спаси Господи людей Твоїх, і занурював хрест з пучком м’яти, і цією м’ятою кропив людей. Більше нічого не освячували.

Вечірня у суботу

На 9 часі (в притворі) читали 2 кондака. Після Молитвами святих отці наших відкрили завісу в храм (на фото ця завіса в закритому стані). Відпуст.
Увійшли в самий храм.
Вечірня: відкрили завісу царських врат. Благословен Бог наш. 103 Пс читали.
Мирна ектенія: на половину прохань відповідав правий крилос, на половину лівий.
Всі сіли. Прочитали 1 кафізму на 3 слави. Потім дехто встав, але не всі.
Мала ектенія.
Господи воззвах зі стихами на 2 крилоса. Кадіння храму. На правому 8 співаків, на лівому 3, і мінялися псалти на лівому.
Під час співу славника відкрили царські врата. На І нині вхід з кадилом. Всі встали. Диякон на середині храму не звертався до священника з проханням благословити вхід. Під час “Премудрість, станьмо” не робив знак хреста кадилом.
Світе тихий прочитали.
Прокимен антифонно на 2 крилоса.
Врата закрили.
Способи Господи читали.
Стиховни стихири антифонно. Під час співу поклоніння іконам і братії.
Нині відпускаєш читали.
Правий крилос: Тропар воскресний.
Лівий: Слава: тропар Стефану.
Правий: І нині: Богородичний.
Премудрість: відкрили царські врата. Відпуст.
Вся служба з 9 часом тривала 1 годину.
Після трапези – мале повечір’я в притворі.
В цей час у храмі винесли мощі для поклоніння паломникам.
На повечір’ї читали акафіст св. Георгію. Алилуя і приспіви також читали.

Ранок неділі

4:30 Полунощниця воскресна – в самому храмі. Відкрили завісу ц.врат. Троїчний канон співали антифонно два псалта. Троїчни тропарі – так само.
Утреня: Благословен Бог наш – у вівтарі. Одразу Приідіте поклонімся і 2-псалміє. Кадіння храму.
Коротка потрійна ектенія – одне прохання і одразу виголос.
6-псалміє читали на правому крилосі. Від середини священник перед ц.вратами читав молитви, впівоберта до ікони Спасителя, де стояла прикріплена свіча. Прочитавши молитви, поцілував ікону Спасителя.
Бог Господь почали одразу на крилосі, без диякона. Антифонно два крилоси.
Дві кафізми (2 і 3) читали, з ектеніями після кожної, і антифонно співали сідальни.
Далі знову стихословили Непорочни – читали, без співу. І після співали антифонно тропарі. В цей час в храмі запалені тільки лампади і по дві свічі перед центральними іконами праворуч і ліворуч.
Мала ектенія. Прочитали іпакой і співали степенни антифонно. В кінці відкрили ц.врата. Прокимен. Господу помолимось. Яко Свят… Всякоє диханіє.
Євангеліє читали у вівтарі з престолу.
Воскресіння Христове бачивши і тропарі – прочитали.
Стали співати антифонно Пс.50 протяжним розпівом. В цей час винесли Євангеліє для цілування. Священник тримав в руках посеред храму.
Ц.врата закрили.
Диякон: Спаси Боже людей Твоїх… Виголос.
Канон антифонно. Таке враження, що з біблійними піснями. На першій пісні диякон покадив весь храм.
Після 3 пісні мала ектенія.
Далі канон став читати один монах на лівому крилосі. З приспівами Слава Господи святому воскресінню Твоєму перед першим тропарем і Пресвята Богородиця спаси нас перед Богородичним. Перед першим тропарем святому – Святий Стефане моли Бога за нас, і відповідно до Богородиці перед Богородичним.
По 6 пісні мала ектенія. Тропарі Стефану і далі канон – читали.
Диякон у вівтарі виголосив Богородицю і Матір Світла… і почав кадити храм. Співали Чеснішу антифонно.
9 пісню канону знову співали антифонно з біблійною піснею.
В кінці поставили столик біля правої ікони і відкрили ц.врата.
Мала ектенія.
Свят Господь Бог наш – псалти, без диякона, антифонно.
Ексапостиларій співали.
Винесли через ц.врата на столик главу св. Стефана. Кадіння навколо. Ц.врата закрили. Стихири хвалитни антифонно. В цей час цілування реліквії, ікон і поклони братії.
В кінці стихир закрили завісу і вийшли на вхідні молитви. Потім завісу відкрили.
Слава Тобі, що показав нам світло, священник не виголошував. Співали Велике славослов’я антифонно. Відкрили врата.
Потрійна і прохальна ектенії – священник у вівтарі.
Відпуст о 7:25.
Врата і завісу закрили. Часи 1, 3 і 6.
Після Молитвами святих отців наших на 3 часі – священик біля жертовника ударив в дзвіночок, щоби люди поминали своїх близьких. І став покривати дари. Диякон покадив вівтар.
Після псалмів 6 часу відкрили завісу і ц.врата, через які диякон вийшов кадити храм.
Відпуст часів при відкритих вратах.
7:54 початок літургії.
Благословенне Царство. Одразу після виголосу врата закрили.
Зображальні – антифонно, стих по стиху.
На співі зображальних духовенство у вівтарі сіло в крісла. На малі ектенії піднімався тільки той священник, який виголошував виголос.
На вході з Євангелієм врата відкрили і одразу після входу закрили. Премудрість, станьмо – диякон піднімав Євангеліє вгору, знак хреста не робив.
Прийдіть, поклонімось – співало духовенство, хор і духовенство знову.
Співало багато тропарів і кондаків. Тропар Преображенню – духовенство у вівтарі.
Яко Свят – священник, І на віки віків – диякон (врата закриті).
На Трисвятому монах без облачення кадив кацеєю. Трисвяте співали антифонно з духовенством у вівтарі.
Дінаміс – врата відкрили. Ними увійшов отець який кадив кацеєю храм. Дуже повільно співали фінальне Святий Боже. В якийсь момент співу ц.врата закрили.
Після Трисвятого врата відкрили. Прокимен. Апостол. Духовенство на останнє Трисвяте сіло не на синтрон, а в крісла за іконостасом і сиділо там під час читання Апостолу. Це тому що на горньому місці в цьому храмі стоїть ікона Богородиці.
Перед читанням Євангелія диякон став на коліна перед престолом, священник прочитав над ним молитву і благословив та дав Євангеліє.
Після Апостолу заспівали один раз Алилуя.
Євангеліє диякон читав на середині храму. В цей час священник, що служив третім з трьох, стояв в ц.вратах лицем до людей.
Після читання Євангеліє поклали знову на антимінс. Врата закрили.
На початку потрійної ектенії Євангеліє відклали вище антимінсу, антимінс повністю розкрили. Губку поставили посередині антимінсу трохи вище середини.
Ектенія за оголошених. Дві ектенії вірних з молитвами.
Відкрили ц.врата.
Після молитви і триразового читання Херувимської диякон взяв з престолу хрест і пішов вперед, священник за ним з кадилом, кадили вівтар та іконостас за грецьким звичаєм.
Процесія Вел.входу за грецьким звичаєм. Одразу після входу врата закрили.
Під час Вірую воздух тримали розкритий над дарами та повівали ним, як у нас.
Після Благодарім Господа закрили завісу.
Освячення Дарів – без тропаря 3 часу. На коліна не ставали, земного поклону не робили.
Після Ізрядно о Пресвятій священник віддав кадило диякону, той став з ним позаду трапези і кадив тихенько звідти трапезу майже до кінця Достойно єсть.
Найперше помяни – священники у вівтарі хором.
Причащалися Тіла і Крові у вівтарі духовенство підходило з одного боку трапези, не з різних.
9:26 служба завершилася. Пішли на трапезу. За трапезою в кінці було благословення колива і чин о Панагії.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.