Клірик собору взяв участь у науковому стажуванні в Греції та був прийнятий Вселенським Патріархом

З благословення митрополита Переяслав-Хмельницького і Вишневського Олександра 1-14 липня 2019 року клірик нашого собору протоієрей Андрій Дудченко перебував на науковому стажуванні у Волоській академії богословських студій (Греція, територія Елладської Православної Церкви), де взяв участь в освітній програмі Літньої школи для духовенства і мирян-богословів Православної Церкви Україні. Група складалася з п’ятнадцяти викладачів і студентів Київської і Волинської православних богословських академій та Чернівецького національного університету ім. Юрія Федьковича. Літня школа була проведена за фінансової підтримки Генерального секретаріату у справах релігій Міністерства освіти, науки та релігій Греції та Екуменічного інституту Хаффінгтона (Каліфорнія, США).

Маючи багаторічний досвід організації і успішного проведення наукових конференцій та міжнародно визнаних навчальних програм високої академічної якості, а також усвідомлюючи необхідність навчання духовенства і богословів нової Церкви, грецькі архіпастирі і професора гостинно відкрили для представників ПЦУ двері Волоської академії. Пропонована освітня програма охоплювала широкий спектр богословських, канонічних і пастирських питань, а також включала низку суттєво важливих супутніх заходів.

Учасників літньої школи вітали Його Високопреосвященство митрополит Димитріадський Ігнатій (Церква Греції) та єпископ Ольвійський Епіфаній (Православна Церква України). Директор Волоської академії богословських студій д-р Пантеліс Калаїцідіс у вітальному слові наголосив на важливості богословської освіти для новоствореної Церкви, зокрема, для подолання наслідків розколу, підкреслюючи готовність Волоської академії допомагати у розробці і реалізації освітніх програм.

Митрополит Ігнатій підкреслив церковну і духовну важливість проекту, його значення для майбутнього Православної Церкви України, а єпископ Ольвійський Епіфаній (новообраний єпископ для грекомовної пастви Православної Церкви Україні) подякував Волоській академії за ініціативу, яка значною мірою підтримує перші кроки нашої нової Церкви.

Нижче наведено перелік викладачів та предметів, які вони читали у Літній школі (за порядком викладання):

Архім. д-р Кирил Говорун (Університет Лойола Мерімаунт в Каліфорнії, США): «Пост-еклезіологія і риштовання Церкви».

Проф. Христос Караколіс (Афінський університет), член Ради директорів Волоської академії: «Православна біблійна герменевтика».

Д-р Ніколаос Аспруліс (заступник директора Волоської академії), викладач Еллінського Відкритого університету: а) «Фундаметальне еклезіальне богослов’я», б) «Вступ до герменевтики і православного богослов’я».

Архім. д-р Амфілохіос Мілтос (академічний співробітник Волоської академії): «Синодальність та її важливість для Церкви Сходу і Заходу».

Проф. Петрос Васіліадіс (Фессалонікійський університет ім. Аристотеля): а) «Православна місія та свідоцтво», б) «Православ’я і літургійне оновлення».

Д-р Пантеліс Калаїцідіс (директор Волоської академії), член виконавчого комітету Європейської академії релігій: а) «Нові напрямки розвитку і наявні тенденції православного богослов’я», б) «Православ’я і сучасність», в) «Православ’я і націоналізм».

Проф. Павло Гаврилюк (Університет Св. Томи, Мінесота, США), президент Міжнародної православної богословської асоціації: а) «Неопатрістичні напрямки богослов’я ХХ ст.: Флоровський та його наступники», б) «Листування Флоровського і Шмемана: уроки для сучасного православного лідерства».

Проф. Екатерина Цалабуні (Фессалонікійський університет ім. Аристотеля), член Ради директорів Волоської академії: «Роль жінок у Церкві».

Митрополит Димитріадський Ігнатій (Волос): «Презентація пастирських та молодіжних ініціатив Димитріадської єпархії».

Архім. д-р Грігоріос Папатомас (Афінський університет і Свято-Сергіївський православний богословський інститут в Парижі), член Ради директорів Волоської академії: а) «Роль Вселенського Патріархату у міжправославних взаєминах, по відношенню до Церкви Греції та Європейського союзу», б) «Автокефальна Церква, синодальність і канонічні вимоги». Спілкування з о.Грігорієм було особливо цікавим, відкрило новий погляд на православну канонічну спадщину як на не законодавство, а ікономію – продовження апостольської місії піклування про Церкву в дусі любові. Професор особливо заохочував українську делегацію до перекладу та видання повного корпусу автентичних канонів Православної Церкви українською мовою.

Георгіос Влантіс, магістр богослов’я (директор Ради християнських церков Баварії, академічний співробітник Волоської академії): а) «Римо-католицьке і протестантське богослов’я ХХ ст.», б) «Екуменічне богослов’я; екуменічний рух; діалог Православної Церкви з іншими християнськими церквами та релігіями». Пан Георгіос закликав представників ПЦУ розбудовувати міжнародні зв’язки на всіх можливих рівнях — церковному, науковому, міжконфесійному та міжрелігійному, особистому тощо.

Крім того, учасникам Літньої школи було запропоновано інтенсивний курс сучасної грецької мови (викладав д-р Грегоріос Стурнара) та низку додаткових заходів, перелічених нижче в хронологічному порядку:

– Ми відвідали церкву Євангелістрія (Благовіщенську) в Неа Іонії, Волос, де ознайомилися з організацією і життям сучасної грецької парафії.

– Відвідали собори святого Димитрія, Святої Софїї та святителя Григорія Палами, а також палац Галерія у Фессалоніках, здійснили візит до монастиря Влатадон і Патріаршого інституту патристичних студій.

– Слухали лекцію Його Високопреосвященства митрополита Пергамського Іоана Зізіуласа на тему «Завдання православного богослов’я сьогодні».

– Відвідали Візантійський музей у Макриниці.

– Здійснили паломництво до монастирів Метеора.

– Відвідали жіночий Предтеченський монастиря в Агії, в горах. Цей монастир, в якому живуть сестри з 12 країн світу, справив найбільше враження як приклад живої християнської спільноти, яка перебуває в молитві та праці, турбується про навколишнє середовище, являє дієву любов та радість.

– Відвідали Євангелічну церкву Волосу і зустрілися з пастором Мелетісом Мелетіадісом.

– Відвідали синагогу та зустрілися з єврейською громадою Волосу.

Кульмінацією програми став візит до Константинопольського Вселенського Патріархату. Нашу групу супроводжували директор Волоської академії д-р Пантеліс Калаїцідіс, його співробітники, президент Міжнародної православної богословської асоціації проф. Павло Гаврилюк, директор Ради християнських церков у Баварії пан Георгіос Влантіс.

Учасники Літньої школи відвідали церкви Святу Ірину і Святу Софію, монастир Хора та Блакитну мечеть. Крім того, у монастирі Життєдайного джерела професора і студенти вшанували місця поховання Вселенських Патріархів. Ми відвідали також Свято-Троїцький монастир і Богословську школу на острові Халкі, де нас із великою сердечністю прийняв новий настоятель єпископ Ерітрейський Кирил і його братія. Настоятель розповів про історію та загальний внесок богословської школи Халкі та підкреслив вселенське значення служіння Константинопольського Патріархату для всеправославної єдності. Владика показав нам гордість школи — бібліотеку, та висловив надію на перспективи подальшої співпраці з богословськими школами України. На засіданні також був присутній архієпископ Антідонський Нектарій, Екзарх Гробу Господнього в Константинополі (Єрусалимський Патріархат). Він також сердечно звернувся до представників Волоської академії та Православної Церкви України, підкресливши особливі зв’язки Єрусалимського Патріархату з Константинопольською Церквою та богословською школою Халкі.

У неділю 14 липня наша група, очолювана Митрополитом Димитріадським Ігнатієм, відвідала Вселенський Патріархат і взяла участь у Божественній літургії під головуванням Вселенського Патріарха Варфоломія I.

Звертаючись до Його Всевятості, митрополит Димитріадський Ігнатій сказав наступне: «Ваша Всесвятість, як ви знаєте, Волоська академія богословських студій працює протягом останніх двадцяти років, будучи приєднаною до нашої місцевої церкви, митрополії Димитріади і Алміросу. В рамках Волоської академії були надані різноманітні можливості для міжправославних, міжкультурних, а також міжрелігійних зустрічей і діалогу.

Після вашого великого і настільки важливого рішення надати автокефалію православному українському народу, відповідно до наданого вам канонічного права, ми запропонували Раді директорів і директору Академії створити необхідні умови для зустрічі з нашими братами з нової Православної Церкви України, твердо вірячи, що це могло б сприяти подальшій єдності у Євхаристійному спілкуванні. Відповідно, було розроблено програму для викладачів і студентів церковних і богословських шкіл України.

Ця спільна ініціатива була підтримана Генеральним секретарем у справах релігій Міністерства освіти Греції д-ром Георгіосом Каланцісом, який усвідомив важливість проекту та досяг успіху за допомогою міністра, д-ра Костаса Гавроглу, завдяки чому було виділено кошти на проведення Літньої школи.

Ваша Всесвятість, ми вважаємо, що ці зусилля є служінням заради єдності Православної Церкви. Будь ласка, побажайте успіху теперішній ініціативі, щоби ми мали можливість повторювати подібні дії для нової Православної Церкви України з метою подальшого зміцнення наших взаємних зв’язків.

Ваша Всесвятість, ми не хочемо хвалити вас, але хочемо запевнити, що в усьому цьому ви залишаєтеся справжнім натхненником. І ви добре знаєте, принаймні в тому, що стосується мене особисто, що це відбувається з мого дуже молодого віку. Ще раз дякуємо вам і, будь ласка, просимо молитов, щоби завжди служити нашій Церкві та її єдності».

Звертаючись до Його Всевятості і стисло описавши програму школи, директор Волоської академії богословських студій д-р Пантеліс Калаїцідіс зазначив наступне:

«Одним із головних завдань Літньої школи було ознайомлення з життям місцевої Церкви Димитріади у Волосі, отримання інформації та мотивації від багатогранної пастирської роботи нашої єпархії під натхненним керівництвом митрополита Ігнатія. Українські брати також мали можливість відвідати протестантську церкву у Волосі і єврейську синагогу.

Як ви знаєте краще за багатьох інших, нова автокефальна Церква несе на своєму тілі рани довгого розколу. Більшість її вірян раніше входили до складу невизнаної церковної структурі, відірваної від світового Православ’я, і не мали можливості змістовного духовного обміну та пастирської опіки. Тавро розколу перешкоджало пізнанню інших традицій, водночас заохочуючи замкнену на себе поведінку.

Ми повністю підтримуємо рішення Вашої Всесвятості і Святого Синоду Вселенського Патріархату надати автокефалію Церкві в Україні, і тішимося вашою мужністю і прозорливістю, на які дає вам підстави історія. Цим сміливим і історичним рішенням материнська Церква Константинополя надала українському народу його церковну гідність, зціливши розкол, який вражав цілу країну, перешкоджав мільйонам вірян, духовенству і богословам істотно спілкуватися зі світовим Православ’ям.

За допомогою цієї Літньої школи, а також через контакти з новою Церквою в Україні, Волоська академія бажає зробити свій внесок у дивовижний процес воскресіння канонічного церковного життя у цій прекрасній, але настільки пораненій країні — країні, яка хоче залишити осторонь трагічні спогади свого радянського минулого, зміцнити свої демократичні структури і існувати і розквітати в мирі зі своїми сусідами, не під натиском війни чи то будь-яких беззаконь.

Літня школа Волоської академії є подякою за мудрість і мужність Константинопольської Церкви, яка не схотіла дозволяти своїм українським дітям перебувати в ізоляції та осуді за гріхи, за які вони самі не були відповідальні. Це дія поваги та братньої любові по відношенню до нової автокефальної Церкви України; ми раді познайомитися і прийняти наших українських братів, які через розкол були майже невидимими для нас. Це є також вираженням духу Академії, яка просуває вищий рівень богословського мислення, діалогічну відкритість та вірність справжньому і щедрому переданню Східної Церкви.

Ваша Всесвятість! Літня православна богословська школа для братів із новоствореної Церкви в Україні не могла знайти кращої чи почеснішої кульмінації, ніж візит до Константинополя та зустріч із вами. Впродовж тривалих і плідних років патріаршого служіння ви завжди навчали справжньому і визвольному православному духу, а саме вірності справжньому Переданню, а також діалогу, великодушності, єдності та мужності. Українська криза стала можливістю ще раз усвідомити важливість цих чеснот, які притаманні справам і баченню Церкви-Матері. Ми висловлюємо вдячність за ваше натхнення і любов і просимо про ваше дорогоцінне благословення».

У своєму зверненні Його Всесвятість Патріарх Варфоломій, зокрема, підкреслив: «Ми особливо раді, що ця навчальна програма (Літня школа), багата на навчання, уроки та інші заходи, завершується візитом до Константинополя і шанованого центру Православ’я. В особі свого директора, доктора Пантелеймона (Пантеліса) Калаїцідіса, ми вітаємо Академію богословських студій святої митрополії Димитріади за внесок у богослов’я, у сприяння діалогу і зустрічі Православ’я з сучасним світом і у безліч чудових програм. […] Богослов’я завжди є “богослов’ям у діалозі”, прагненням висловити істини віри мовою тієї чи іншої епохи. Богослов має відчувати пульс своїх сучасників, богословствувати екзистенційно, як “рибалка”, як казав св. Григорій Богослов, за зразком апостолів».

Його Всесвятість далі наголосив: «Очевидно, що богословська робота є особливо вимогливою. Богослови мають завжди перебувати в діалозі та спілкуванні, зацікавлені в “турботах людей”, які відчувають примхливість людської свободи, і мають відзначати, крім викликів, позитивні перспективи сучасної цивілізації. Як було сказано, “справжній богослов не може зневажати освіту, науку, мистецтво та філософію, що є мовою духа кожної доби. Той, хто не любить освіту і культуру, хто не має бажання вчитися, не може любити богословське навчання і виховання за Христом”. Стандарт для православного богослова – це великі Отці Церкви, які є не величними пам’ятками минулого, але постійним орієнтиром для церковного життя і богослов’я».

«У цьому дусі православне богослов’я пропонує сьогодні своє божественне і людинолюбне свідчення у відповідь на великі сучасні технологічні, економічні, соціальні, політичні, культурні, моральні і релігійні виклики, а також на пов’язані із цим загрози людській святості й красі. Воно утверджує спілкування і відносини на противагу індивідуалізму; свободу, унікальність і абсолютну цінність кожної людини замість перетворенню людини на вимірювану величину і замінюваний об’єкт. Воно наголошує, на противагу релігійному фундаменталізму, на миротворчій силі і мирній місії релігії і на необхідності міжрелігійного діалогу за принципом: “Не може бути миру між цивілізаціями без миру між релігіями. Не може бути миру між релігіями без діалогу релігій”. Для нас як православних християн діалог і боротьба за захист прав людини — це завдання, яке походить із сутності нашої віри. Блаженної пам’яті наш духовний батько митрополит Халкидонський Мелітон із вражаючою ясністю висловив важливість Халкидонського догмату для нашого людинолюбства і нашої місії всьому людству: «Віровчальне визначення Халкидону є справжньою “хартією прав людини”, оскільки воно об’єднує Бога з людством і поставляє людину у центр божественного життя».

Після Божественної літургії Його Всесвятість прийняв нашу групу на аудієнцію, а потім запросив нас на обід до Патріаршої трапези.

Підготував прот. Андрій Дудченко

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *