У церковному екологічному саміті в Стамбулі беруть участь представники Православної Церкви України

Сьогодні, 1 червня, у Стамбулі почав роботу ІІІ екологічний саміт Халкі, організований Константинопольським Патріархатом за участі Свято-Володимирської православної богословської семінарії в Нью-Йорку та семінарії Святого Хреста в Бостоні. У робочій зустрічі беруть участь представники Православних Церков Греції, Александрії, Кіпру, Грузії, Румунії, Болгарії, Америки, Фінляндії, Естонії, УПЦ в Канаді, Коптської Церкви. Православну Церкву України на саміті представляють ректор Волинської православної богословської академії протоієрей Володимир Вакін і викладач Київської православної богословської академії протоієрей Андрій Дудченко.

У вітальному слові Його Всесвятість Вселенський Патріарх Варфоломій, який з 1989 року є світовим православним лідером в екологічних ініціативах, наголосив на важливості екологічного мислення та дбайливого ставлення до творіння, адже ми, християни, є відповідальними за захист нашої планети. Серед інших екологічних аспектів життя, таких як зниження споживання, застосування відновлюваних ресурсів і переробки, Патріарх Варфоломій виділив християнську культуру посту. Щоби навчитися відповідальному ставленню до Богом створеного світу, нам потрібно уважно читати “книгу творіння” – природу – та дослухатися до того, про що свідчить нам літургія. Патріарх побажав учасникам робочого саміту спільно знаходити нові і життєво важливі шляхи, які допоможуть навернути серця та розум на шлях дбайливого ставлення до матеріального світу, дарованого нам Творцем.

З благословення Блаженнішого Митрополита Київського і всієї України Епіфанія та митрополита Переяслав-Хмельницького і Вишневського Олександра клірик Спасо-Преображенського собору в Києві протоієрей Андрій Дудченко доповів Його Всесвятості про деякі екологічні ініціативи ПЦУ, зокрема, про громадський рух з відновлення річки Почайни та історичного місця хрещення Київської Русі, що підтримує Переяславсько-Вишневська єпархія ПЦУ. Тиждень тому на ймовірному місці хрещення киян, в історичному гирлі Почайни, на розкопках Поштової площі, ініціативна група встановила православний хрест, який освятив владика Олександр.

На першому пленарному засіданні митрополит Пергамський Іоан Зізіулас говорив про важливість формування євхаристійної свідомості. Євхаристія вчить нас тому, що Ісус Христос прийшов спасти не тільки наші душі, але людину в усій її цілісності, включаючи тілесність, та щоб принести спасіння всьому світові. Нам належить відновити традицію шанобливого ставлення до матерії, наголосив богослов. Євхаристія має ще назву “кінонія” (спілкування, співпричастя) – і цим підкреслюється, що в Євхаристії ми вчимося не тільки дякувати Богові та шанувати творіння, а й розділяти дари з ближніми. Євхаристія – протилежність егоїстичній самості. Як писав св. Іоан Дамаскин, в Євхаристії ми спілкуємося не тільки з Богом, а й з нашими ближніми – братами і сестрами по вірі.

Митрополит Іоан наголосив на важливості розуміння того, що ми входимо в спілкування з Богом і одне з одним не тільки за допомогою розуму та слова, але й із залученням творіння (євхаристійних дарів). Матеріальне творіння стає носієм вічного справжнього життя. На жаль, дуже мало людей замислюються над тим, що в літургії відбувається дещо важливе для всього творіння, зазначив владика Іоан. Більшість православних християн, на жаль, сприймають Євхаристію індивідуалістично – як засіб для “мого” освячення та спасіння, а не для спасіння всього людства й усього матеріального світу. Владика також розрізнив терміни “communion” (спілкування як єднання) і “communication” (спілкування як обмін інформацією). Останнє може відбуватися віртуально, тоді як справжнє глибоке спілкування не може бути досягнуто без участі творіння.

Екологічний церковний саміт в Стамбулі триватиме три дні.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.